Verkkopalvelu ja chat nuorten ja vanhempien tueksi

Ruskolla aukeaa uusi verkkopalvelu, jonka kautta apua nuorille ja lapsiperheiden vanhemmille aletaan tarjota joustavasti suoraan some-arjessa. Muun muassa chat-palvelussa paikalliset ammattilaiset vastaavat nuoren tai vanhemman hätään, huoleen tai mieltä askarruttaviin kysymyksiin luotettavasti ja nimettömästi.

”Onks tää normaalia?” ja ”En jaksa” -palvelu kohtaa kunnan nuoret ja vanhemmat vähintään kerran kuukaudessa Instagramissa, Facebookissa, YouTubessa tai Snapchatissa ja tiedustelee, onko kaikki hyvin. Tarjolla olevan huolitestin myötä voi hyödyntää monenlaisia oma-apumateriaaleja tai olla yhteydessä chat-palvelun kautta paikalliseen auttamisalan ammattilaiseen.

Nuoruuteen, perhe-elämään ja vanhemmuuteen kuuluu monenlaisia elämän pulmia, joista jotkut ovat sellaisia, että ne eivät ratkea itsestään, lähimmäisten voimin tai ne ovat niin henkilökohtaisia, että niistä ei uskalleta edes puhua. Koronan aiheuttamien poikkeusolojen aikaan moniin ongelmiin ei ole myöskään haettu apua yhtä paljon kuin normaalisti.

– Joskus oikeaa osoitetta omalle asialle on myös vaikea löytää perinteisten viranomaispalvelujen joukosta tai apua ei jaksa hakea soittoaikojen ja lähetteiden takaa. Toisaalta tarjolla olevat lukuisat anonyymit auttavat puhelimet ja chatit ovat kovin kaukana ihmisten paikallisesta arjesta. Siksi on tärkeää, että tarjolla olisi helpompia kanavia kysyä ja pyytää apua vaikkapa oman koulun arkea tai kunnan palveluja tuntevilta ihmisiltä, sanoo hyvinvointijohtaja Mikko Hulkkonen.

Ruskolla uudet verkkopalvelut ovat käytettävissä maanantaista 11.5. lähtien ja niitä toteutetaan yhteistyössä nuorisopalvelujen, oppilashuollon ja varhaiskasvatuksen kesken. Chat-palvelu on auki maanantaista torstaihin klo 14–18. Vastaajina chatissa toimivat kokeneet kunnan omat nuorisotyöntekijät, koulukuraattori ja -psykologi sekä varhaiskasvatuksen ammattilaiset. Chat-keskusteluun voi osallistua nimettömästi. Jos huoli ei ratkea tai kysymykseen ei löydy vastausta, voi chat-päivystäjä ohjata kävijää muun avun piiriin.

”Onks tää normaalia?” ja ”En jaksa” -palveluja aloitetaan kahden kuukauden kokeiluna, jossa sen vaikuttavuutta ja käyttäjäkokemuksia selvitetään. Monista muista kunnista ja kuntayhtymistä saatujen kokemusten, palautteiden ja tilastojen perusteella nettipohjainen palvelu on hyvä kanava kohdata nuoria.

Palvelut toimivat 11.5. lähtien osoitteissa:

https://normaali.fi/rusko/

https://enjaksa.fi/rusko/

Lisätietoja:

Hyvinvointijohtaja Mikko Hulkkonen

044 4333 523

mikko.hulkkonen@rusko.fi