Peukku-grafiikka.

Ruskon aprillipila keräsi ennätyksellisen huomion ja kaatoi kunnan nettisivut

Ruskon kunnan aprillipila kunnanjohtaja Kari Lehtisestä keräsi suuren suosion. Keksityn uutisen mukaan Lehtistä epäiltiin henkilöstön kahvikassavarojen tuhlaamisesta omiin hiusmuotoilupalveluihinsa eli ns. yliviikaroinnista. Epäily oli muka syntynyt kunnanjohtajan erityisen kuohkealta näyttäneestä hiuslaitteesta viime viikkojen Teams-palavereissa.

Uutinen keräsi kunnan Facebook-sivuilla kahden päivän aikana liki 250 tykkäystä ja uutista jaettiin runsaasti eteenpäin. Myös Turun Sanomat huomioi Ruskon aprillipilan ja siteerasi sitä uutisessaan perjantaina. Kunnan kotisivut kaatuivat, kun yli 22 000 kävijää rynni sivuille.

Olemme iloisia, että asia otettiin näin hyvin vastaan ja ihmisten huumorintaju riitti. Hienoa rohkeutta myös kunnanjohtajalta lähteä tällaiseen mukaan. Kertoohan tämä pelkän onnistuneen aprillipilailun lisäksi siitä, että Ruskolla ei oikeasti tarvitse tällaista korruptiota epäillä, sanoo kunnan viestintätiimin vetäjä hyvinvointijohtaja Mikko Hulkkonen.

Kommentit pilauutista kohtaan somessa olivatkin positiivisia ja kannustavia.

Tämä on parasta mitä tänään näitä huhtikuun eka päivän juttuja tullut vastaan. Ehdottomasti.

Onhan tää nyt #Rusko hyvä!

Osuvaa ja ajantasaista mainontaa Ruskolta! Muutan sinne heti!

Aika harvassa on kunnat, jotka enää uskaltais!

Tämä oli aivan loistava. Ja hienoa, että kunnanjohtaja lähti mukaan. Kyllä kaikki nyt tietää missä on Rusko tai ainakin, että on olemassa kunta nimeltä Rusko. Ihan super hyvää markkinointia.

Ruskolla on pelisilmää.

Hieno aprilliviesti ja osoittaa Ruskolta huumoria.

Tuli hyvä mieli tästä! Luin vasta perjantaina ja sain hyvät naurut. Kiitos!

Nyt jäi päähän pyörimään kunnanjohtajan epäily ”keski-ikäistyvän tietohallinnon” osuudesta asiaan. Hyvä Rusko!

Kyllä pääpalloissa pitää tukka olla hyvin!!

Rusko kolahtaa (aprilliuutisista) itselleni jopa eniten sillä musta tuntuu, että tän on pakko kertoa jotain hengestä Ruskon kunnalle työskentelevien kesken eikä 6000 asukkaan kunnassa tämän tuottamiseen ole taatusti ollut armeijallisen kokoista markkinointi- ja viestintäosastoa tai -toimistoa takana. Loistava esimerkki mielestäni oivaltamisesta, rohkeudesta ja tahdosta!

Uutisointi aiheutti ennätyksellistä kiinnostusta kunnan kotisivuja kohtaan. Suuren kävijämäärän vuoksi Ruskon nettisivut hetkellisesti torstai-iltapäivänä kaatuivatkin ja palvelua jouduttiin laajentamaan.

Normaali kävijämäärä kotisivuilla moninkertaistui. Meillä on varauduttu noin 400 kävijään päivässä, ja nyt aprillipäivänä kävijöitä oli yli 22 000. Jouduimmekin hankkimaan laajemman palvelupaketin. Mutta tämähän on siis vain positiivista näkyvyyttä, iloitsee tietohallintovastaava Jarko Rahkala.

Kunnanjohtaja Kari Lehtisen mukaan kuittailuja tukasta on tullut uutisoinnin jälkeen jonkin verran. Tietysti pääsiäinen ja lomalla olo pelasti hänet itsensä suuremmalta huomiolta. Lehtinen pitää kampanjaa hauskana ja kunnan kannalta hyvänä juttuna.

Kunnan näkyvyys ainakin taisi laajeta kerralla. Aika kalliiksi tällainen kampanja tulisi ostettuna. Sitä paitsi meillä kunnantalolla ei edes ole perjantaipullon arvontaa, mutta parturissa juuri kävin – tosin ihan omilla rahoilla, Lehtinen naurahtaa.